مورادی که در ادامه نوشته میشه بر اساس این مطلب هست:
1- basic syntax
برای یادگیری basic syntax یکی از موارد زیر کافی هستند:
- سایت معروف w3school ; که میتونم بگم الفبای پایتون رو به راحتی میتونید با این سایت یاد بگیرید.
- آموزش پایتون در یک ساعت با این ویدئو در یوتیوب (قند شکن روشن)
- مفاهیم اولیه پایتون در سایت tutorialspoint
- هر x را در Y دقیقه یاد بگیرید . (آدرس سایت)
متغیرها و انواع داده در پایتون:
متغیرها برای ذخیره اطلاعات مورد اشاره و دستکاری در یک برنامه کامپیوتری استفاده می شوند. آنها همچنین راهی برای برچسب گذاری داده ها با یک نام توصیفی ارائه می دهند. بنابراین برنامه های ما می توانند توسط خواننده و خودمان با وضوح بیشتری درک شوند. تنها هدف متغیر برچسب گذاری و ذخیره داده ها در حافظه است. بعد از تعریف متغیر میتونیم در ادامه برنامه ازش استفاده کنیم
انواع متغیرها توی این مطلب از w3school به خوبی آموزش داده شده.
سوال:
تفاوت set و touple و list در چیست؟
شرطها یا conditions
منظور از شرطها همان if و elif وwhile و …. است .
type casting
فرآیند تبدیل مقدار یک نوع داده (عدد صحیح، رشته، float و غیره) به نوع داده دیگر، تبدیل نوع نامیده می شود. پایتون دو نوع تبدیل نوع دارد: Implicit and Explicit
سوال منظور از Implicit and Explicit چیست؟ جواب
emplicit :
در این روش، پایتون به طور خودکار نوع داده را به نوع داده دیگری تبدیل می کند. در این فرآیند، کاربران مجبور نیستند در این فرآیند شرکت کنند.
explicit:
در این روش، پایتون به مشارکت کاربر برای تبدیل نوع داده متغیر به نوع داده خاص برای انجام عملیات مورد نیاز نیاز دارد.
# Python program to demonstrate
# implicit type Casting
# Python automatically converts
# a to int
a = 7
print(type(a))
# Python automatically converts
# b to float
b = 3.0
print(type(b))
# Python automatically converts
# c to float as it is a float addition
c = a + b
print(c)
print(type(c))
# Python automatically converts
# d to float as it is a float multiplication
d = a * b
print(d)
print(type(d))
عمدتاً type casting می تواند با این تابع نوع داده انجام شود:
Int() : تابع Int() float یا string را به عنوان آرگومان می گیرد و شی نوع int را برمی گرداند.
float() : تابع float() int یا string را به عنوان آرگومان می گیرد و شی نوع float را برمی گرداند.
str() : تابع str() float یا int را به عنوان آرگومان می گیرد و شی نوع رشته را برمی گرداند.
انواع خطا در پایتون؟
syntax errors and exceptions.
برای آموزش گنجاندن توضیحات خطا در توابع به این لینک مراجعه نمایید.
همچنین داکیومنت پایتون در مورد خطاها
تابع یا function
در برنامه نویسی، یک تابع یک بلوک کد قابل استفاده مجدد است که هنگام فراخوانی، عملکرد خاصی را اجرا می کند. توابع بخش جدایی ناپذیر هر زبان برنامه نویسی هستند زیرا به ماژولارتر شدن کد شما و قابل استفاده مجدد کمک می کنند.
در پایتون، یک تابع را با کلمه کلیدی def تعریف می کنید، سپس شناسه تابع (نام) را به دنبال پرانتز و یک دونقطه می نویسید.
منابع خوب برای یادگیری تابع نویسیک
1- سایت w3school
2- سایت freecodeCamp
3- سایت geeksforgeeks
توابع درونی پایتون:
توابعی که هنگام نصب پایتون در خود آن به صورت inbuilt وجود دارد.برای مثال absکه قدر مطلق عدد ورودی را برمیگرداند.
(داکیومت پایتون در مورد builtin functions).
Lists, Tuples, Sets, and Dictionaries
لیست ها: درست مانند آرایه های با اندازه پویا هستند که در زبان های دیگر (بردار در C++ و ArrayList در جاوا) تعریف شده اند. لیست ها الزامی ندارند که همیشه همگن باشند که آن را قوی ترین ابزار پایتون می کند.
تاپل: تاپل مجموعه ای از اشیاء پایتون است که با کاما از هم جدا شده اند. از برخی جهات، یک تاپل از نظر نمایه سازی، اشیاء تودرتو و تکرار شبیه به یک لیست است، اما یک تاپل بر خلاف لیست هایی که قابل تغییر هستند، تغییر ناپذیر است.
Set: یک مجموعه یک نوع داده مجموعه نامرتب است که تغییرپذیر است و هیچ عنصر تکراری ندارد. set مفهوم ریاضی یک مجموعه را نشان می دهد.
دیکشنری: در پایتون، دیکشنری مجموعه ای مرتب شده از مقادیر داده است که برای ذخیره مقادیر داده مانند نقشه استفاده می شود، که بر خلاف انواع داده های دیگر که فقط یک مقدار را به عنوان نگه می دارند. یک عنصر، Dictionary جفت کلید:مقدار یا key value را نگه می دارد. لینکهایی برای مطالعه بیشتر:
لینک 1
لینک 2 در یوتیوب
لینک 3 : چه زمانی و چکونه از touple استفاده کنیم.
regex یا regular expression
regex ، دنباله ای از کاراکترها است که الگوی جستجو را در متن مشخص می کند. معمولاً چنین الگوهایی توسط الگوریتمهای جستجوی رشتهای برای عملیات «بfind» یا «find and replace» روی رشتهها یا برای اعتبارسنجی ورودی استفاده میشوند. برای مثال تشخیص فرمت صحیح email و یا فرمت صحیح شماره تلفن در فرمهای ثبت نام آنلاین و …. .
برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:
1- داکیومنت پایتون اصلی
2- tutorials
decorators
دکوراتور یک الگوی طراحی در پایتون است که به کاربر اجازه می دهد بدون تغییر ساختار آن، قابلیت جدیدی را به یک شی موجود اضافه کند. دکوراتورها معمولاً قبل از تعریف تابعی که می خواهید decorate کنید فراخوانی می شود.
# Python program to illustrate functions
# can be treated as objects
def shout(text):
return text.upper()
print(shout('Hello'))
yell = shout
print(yell('Hello'))
#------------------
out=
HELLO
HELLO
در مثال بالا، تابع shout را به یک متغیر اختصاص داده ایم. این باعث فراخوانی تابع نمیشود، بلکه شی تابعی را میگیرد و نام دومی ایجاد میکند که به آن اشاره میکند (yell)
# Python program to illustrate functions
# can be passed as arguments to other functions
def shout(text):
return text.upper()
def whisper(text):
return text.lower()
def greet(func):
# storing the function in a variable
greeting = func("""Hi, I am created by a function passed as an argument.""")
print (greeting)
greet(shout)
greet(whisper)
#--------------------------
out:
HI, I AM CREATED BY A FUNCTION PASSED AS AN ARGUMENT.
hi, i am created by a function passed as an argument.
برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:
1- geeksforgeeks
2- ویدئو یوتیوب