agile اسکرام scrum

داستان تولد اجایل:

در توضیح این‌که متدولوژی اجایل چیست و شامل چه ارزش‌هایی‌ست، باید گفت متدولوژی اجایل یا چابک توسط تعدادی توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار و با هدف رویکردی بهتر نسبت به فرایند سنتیِ توسعه (Development) ارائه شد؛ زیرا فرایند سنتی توسعه بسیار پیچیده و تحت‌فشار الزامات مربوط به مستندات (Documentation) بود.

4 رکن اصلی دارد:

  • ارجحیت افراد و تعاملات بر فرایند و ابزارها؛
  • ارجحیت نرم‌افزار کارکننده بر مستندات جامع؛
  • ارجحیت مشارکت مشتری بر مذاکرات قرارداد؛
  • ارجحیت پاسخ به تغییرات بر پیروی از یک برنامه‌‌ی مشخص.

اسکرام زیرمجموعه اجایل:

اسکرام یک چارچوب اجایل است که بر کار گروهی چندوظیفه‌ای، مسئولیت‌پذیری و تبدیل ایده به واقعیت متمرکز است تا محصولات پیچیده را توسعه و ارائه دهد و به پشتیبانی از آن‌ها بپردازد.

در اصل از این چارچوب اجایل برای توسعه‌ی نرم‌افزار (Software Development) استفاده می‌شود اما می‌توان اصولش را در سایر گروه‌های مدیریت پروژه نیز اعمال کرد. این چارچوب اجایل شامل نقش‌ها، فعالیت‌ها و محصول کلیدی است.

نقش‌های اسکرام:

  • مالک محصول (Product Owner)؛
  • اسکرام مستر (Scrum Master)؛
  • تیم توسعه‌ی اسکرام (Scrum Development Team).

فعالیت‌های اسکرام:

  • sprint – شاکله و اصل اسکرام بر اساس scrum هست. بر اساس تکرار این شاکله هست که محصولی به نتیجه میرسد.
    • قلب تپنده اسکرام
    • یک هفته الی 4 هفته بوده و همیشه کمتر از یک ماه است. بهترین حالت 2 تا 3 هفته است.
    • در هر اسپرینت یک سری از موارد user story ازproduct backlog را بر میداریم و اجرا میکنیم.

  • Sprint Planning Meeting – جلسه‌ی برنامه‌ریزی اسپرینت (Sprint Planning Meeting)؛ در اولین روز اسپرینت انجام میشود. در آن مشخص میشود که در طول دو یا سه هفته چه مواردی باید توسط تیم develop انجام شود و در پایان sprint تحویل مشتری شود.
    • تمام اعضا شرکت میکنند.
    • طول آن دو تا 8 ساعت است.
  • جلسه‌ی اسکرام روزانه (Daily Scrum)؛ هر روز در مورد چند و چون وپیشرفت ها و موانع sprint صحبت میکنند.
    • به مدت 15 دقیقه و توضیح میدن که دیروز چکار کردن و امروز میخوان چکار کنن.
    • هدف اینه که در جریان کار باشیم و شفاف سازی صورت بگیره که اسپرینت در چه مرحله ای قرار داره.

  • backlog refinement -با توجه به Product Backlog انجام میشود.
    • مالک محصول آیتم های product backlog را می آورد و برای تیم توضیح میدهد و تیم ارزیابی میکند که این کار شدنی هست یا نه. در این جلسه تخمین یا estimation انجام میشود و همچنین به این جلسه grooming (به معنای بررسی) گویند که یک تا دو آیتم (یا همان user story)از backlog استخراج میشود و ابعاد فنی و اقتصادی آن بررسی میشود و تخمین زده میشود. refinement به معنای اصلاح است.

  • جلسه‌ی بررسی اسپرینت (Sprint Review)؛ بررسی کلی اینکه چکار کردیم برای مشتری و چه چیزی را به او آماده تحویل دادن است.
    • باید برای مدیر یا یوزر نهایی دمو صورت گیرد و فیدبک گرفته میشود و ارزیابی از محل قرار گیری ما
    • ممکن است در هر اسپرینت ریلیز نداشته باشیم.

  • جلسه‌ی رتروسپکتیو (Sprint Retrospective) یعنی sprint گذشته نگر که ایرادات بررسی میشود که دیگر در اینده تکرار نشود.
    • فقط تیم اسکرام حضور دارند. مدیر نیست و مشتری و سهام دار هم نیست.
    • بحث میکنند که چه چیزایی خوب پیش رفت و …

روز بعد اسپرینت بعدی بلافاصله شروع میشود.

مصنوعات اسکرام:

  • بک‌لاگ محصول (Product Backlog)؛ هر فیچرکه مشتری نیاز دارد به product owner گفته میشود و با توجه به اولیت بندی آن در product backlog قرار میگیرد. این موارد به تدریج وارد sprint میشوند و توسط تیم توسعه اجرایی میشوند.
  • بک‌لاگ اسپرینت (Sprint Backlog)؛
  • اینکریمنت (Increment) یا هدف اسپرینت (Sprint Goal)

کانبان:

کانبان مدلی اجایل است که طراحی شده تا به تیم‌ها کمک کند به شکل کارامدتری با یک‌دیگر کار کنند. این مدل از اجایل شامل سه اصل هدایت‌کننده است:

  • گردش کار خود را ترسیم کنید؛
  • مقدار کار در گردش را محدود کنید؛
  • گردش کار را بر اساس اولویت منظم کنید.

این مدل اجایل بر خلاف اسکرام نقش‌های تجویزشده یا برهه‌ی زمانی محدود ندارد.

بلکه بر دوره‌های زمانی کوتاه‌تر متمرکز است تا محصولات را سریع‌تر ارائه دهد و به شفافیت در طول فرایند توسعه دست پیدا کند. نتیجه‌ی این شفافیت این است که همگی می‌دانند چه‌کسی برای چه زمانی و چه موقعیتی مسئول است.

منبع 1

منبع 2 – یوتیوب

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.