در مورد عادت‌های خوب و بد

قبلا در نوشته (چگونه عادت جدید بسازیم؟) درمورد عادت ها یه چیزایی نوشته بودم. حالا می خوام توی این نوشته چیزای دیگه ای در مورد عادت بنویسم. الیته شاید دلیل دیگه ای که میخوام در مورد “عادتها” بنویسم ، کتاب خرده عادت ها باشه که اخیرا در حال مطالعه اون هستم.

تغییراتی که در ابتدا کوچک و بی اهمیت جلوه میکنند ، در صورتی که تمایل داشته باشید سال ها انجامش دهید ، نتایج قابل توجهی به بار خواهند آورد.

این اولین جمله ای هست که از کتاب خرده عادت‌ها نظر من روبه خودش جلب کرد. مخصوصا وقتی حرف از سالها می زنه ، آدم متوجه میشه که باید صبر داشت و انتظار نداشت که در مدت کوتاه بتونیم کارهای بزرگ انجام بدیم. یا بعبارت دیگه کارهای موندگار و ارزشمند نیاز به این دارن که سالهای زیادی براشون وقت بذاریم. یادآوری این نکته برای خودم خیلی مهم بود. اینکه بدونم اگر اخیرا رشته یا موضوعی رو برای یادگیری انتخاب کردم ، با پیش اومدن موانع، زود دلسرد نشم و بدونم که باید دید بلند مدت داشته باشم. مثلا بدونم که اگر ۳۶۵ روز ، روزی دو ساعت فلان موضوع را پیگیری کنم در پایان سال ۷۳۰ ساعت روی اون موضوع کار کردم. حالا اگر روزی دو ساعت تبدیل بشه به روزی ۳ ساعت ، در پایان سال ۱۰۹۵ ساعت روی اون موضوع کار کردم. و حالا اگر این زمان ها با اشتیاق و تمرکز بوده باشه ، خیلی اتفاقات قشنگی میتونه بیافته.

“شما آن چیزی را بدست می آورید که به طور مکرر انجام می دهید”

چرا عادت‌های خوب مهم هستند؟

“عادت ، روال یا رفتاری است که به طور منظم و در بسیاری موارد ، خودکار انجام می شود.” این خود کار انجام شدن باعث می شه که اون رفتار خاص با صرف انرژی خیلی کمتری انجام بشه و وقتی انرژی کمتری صرف بشه ، یعنی بیشتر می تونیم اون کار رو تکرار کنیم و این یعنی پیشرفت کردن و بهتر از دیگران بودن توی یک زمینه. بهتر از دیگران بودن هم یعنی مورد توجه بیشتر قرار گرفتن که این خود باعث تولید لذت میشود و به احتمال زیاد دچار اعتیاد به رشد و پیشرفت میشویم.

البته این روال میتونه برای عادت های بد هم وجود داشته باشه. مثلا عادت به سیگار کشیدن ، دیدن تصاویر غیر اخلاقی، رابطه جنسی نامشروع ، وقت گذرانی بی‌هدف در اینستاگرام و …

چیزی که توی هر دو مورد عادتهای خوب و بد وجود داره و چرخه ادامه یک فعالیت رو حفظ میکنه ، پاداش هست. یعنی فارغ از اینکه عادتی خوب باشه یا بد ، اگر پاداشی در کار باشه رفتار عادت شده ، ادامه پیدا می کنه. با این تفاوت که در مورد عادت خوب (مثل کتاب خوندن ، ورزش کردن) روز به روز حالمون بهتر میشه ، ولی در مورد عادت های بد (مثل سیگار کشیدن و چرخیدن بی هدف در اینستاگرام و …) حالمون شاید در لحظه خوب باشه اما در بلند مدت ، حس خوبی نخواهیم داشت.

پی نوشت:

انقدر کتاب خرده عادت‌ها حرفهای خوبی داشت که تصمیم گرفتم یه دسته از وبلاگم رو بهش اختصاص بدم و بتدریج گزیده هایی از این کتاب رو بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *